zondag 20 oktober 2013

Mijn Amsterdam van Ron Blaauw

Gisteren had ik een meet and greet met Ron Blaauw in de Bijenkorf in Amsterdam om zijn nieuwe boek in ontvangst te nemen. Het boek heet "Mijn Amsterdam". Nu verwachtte ik verhalen uit Amsterdam, afgewisseld met recepten voor de gewone normale mens zonder poespas, want daar staan Amsterdammers om bekend nietwaar. Dus op naar Amsterdam, nu vermijd ik het liefst Amsterdam, want wat alle die mensen zo leuk vinden aan Amsterdam, ik weet het niet... Ik voel dat niet zo. Ik vind de Albert Cuypmarkt geweldig en het Westergasterrein worden vaak leuke dingen georganiseerd, dat moet gezegd worden, maar voor de rest nee, sorry ik zie het niet. Ik loop maar achter de meute aan door de Kalverstraat, verschrikkelijk.....

Op de boekenafdeling van de Bijenkorf kwam er daar ineens een hele aardige en leuk uitziende man zijn boek signeren en dus ook mijn boek. Tijd voor een foto was er ook. Mijn vraag die ik had, heb ik helaas niet gesteld omdat er meerdere mensen aan het wachten waren, maar misschien komt dat nog eens als ik in de Gastrobar ben en misschien kan ik weleens een kookcursus volgen bij Ron ;-).


Maar nu over het boek, in eerste instantie viel het even tegen dat er maar heel weinig recepten in stonden en eerlijk gezegd, ook niet voor de gewone mens. Dat wordt in ieder geval een hele dag uittrekken wil je zo'n recept maken, maar dan heb je wel wat lekkers (mits je het goed doet!).

Ik ging dus verder bladeren en mij vielen als eerste de prachtige foto's op. Als vrouw van een fotograaf let je daar op natuurlijk en ik weet zeker dat mijn man jaloers is op menig plaatje in het boek. En hoe meer ik verder ging bladeren, hoe meer leuke plekjes ik zag en dingen die ik wilde bezoeken.

Het viel mij ook op dat er maar een restaurant in het hele boek staat waar ik ben geweest, sorry, ik ben niet zo heel hip en als ik al eens een avondje weg ga, is dat zeker niet in Amsterdam. Maar het betreffende restaurant is dus Café Amsterdam, daar moet je echt eens geweest zijn. Maakt niet uit wie je bent, wat je aan hebt, iedereen is daar welkom aan lange houten tafels, wat een sfeertje daar!! Als dat voor alle plekken in het boek geldt, heb ik nog wel wat te doen, want dan wil ik overal langs!

Mijn conclusie van het boek is, als je een leuk kookboek zoekt laat deze dan links liggen, maar zoek je alle leuke plekjes in Amsterdam van je broodje en je koffie 's ochtends tot je avondeten en de gezelligste tent om de late of juist vroege uurtjes door te brengen, nou dan is dit boek een echte must!

Ik als, niet houdende van Amsterdam, ben heel enthousiast geworden over Amsterdam en wil dankzij de verhalen en de foto's alle plekjes uit het boek bezoeken en met dit boek heb je een handige gids bij je, let op hij is alleen niet in zakformaat ;-).
Als je van Amsterdam houdt, is dit zeker ook een must want misschien herken je wel plekjes waar je zelf ook altijd komt en je kunt uit dit boek altijd nieuwe ideeën en inspiratie opdoen!

Het boek is onder andere verkrijgbaar bij de Bijenkorf en kost 24,95 euro. Leuk ook om te geven zo met de feestdagen weer bijna voor de deur!!

Ik ben in ieder geval geïnspireerd en kan niet wachten om van dat ene tentje waar ik geweest ben er meerdere te maken!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten