zondag 31 mei 2015

Rondleiding Kwekerij Osdorp met la Place

Een tijdje terug mocht ik samen met andere foodbloggers een kijkje nemen bij kwekerij Osdorp. Deze kwekerij verzorgt voornamelijk de tomaten voor la Place.

Het bijzondere aan deze kwekerij is dat het overgrote deel van de medewerkers allemaal mensen zijn die heel moeilijk aan een baan kunnen komen, denk aan handicap, verslaving, langdurig uit het arbeidsproces, daklozen etc. Hier zijn deze mensen lekker bezig, ze bouwen sociale contacten op, ze doen weer werkervaring op en tussen de middag krijgen ze ook nog een heerlijke, versgemaakte warme maaltijd en als ze willen kunnen ze wat over is ook nog meenemen voor 's avonds! Wat een superproject!!

Na de koffie kregen we een rondleiding langs diverse soorten tomaten, paprika's en aubergines. Mooi om al deze soorten te zien. De hommels vlogen ook blij rond, deze zorgen namelijk voor de natuurlijke bestuiving van de planten!




Kwekerij Osdorp, duurzame teelt van groenten in volle grond!

Na de rondleiding volgde een heerlijke lunch en een workshop verrassende smaakcombinaties. Hier gingen we brainstormen over smaken die heerlijk bij elkaar pasten, maar wat je op het eerste gezicht niet zou verwachten. En dit was nog niet alles, we kregen ook huiswerk mee!! Mijn huiswerk was een combinatie te maken van rabarber en aardbei! Gelukkig is deze combinatie niet zo heel verrassend en hebben al veel mensen deze combinatie ontdekt. Mijn opdracht was iets met deze twee te maken en ik heb uiteindelijk gekozen voor cupcakes. Onze opdracht was ook, zoveel mogelijk biologisch te werken. Nu heb ik het geluk dat ik en een aardbeienplant in de tuin heb en een rabarberplant, want persoonlijk ben ik dol op rabarber!! Heerlijk afgekoelde, gekookte rabarber in de yoghurt, zalig!!


Ik heb vier stengels rabarber geplukt en die gesneden in kleine stukjes en gewassen. Deze heb ik opgezet met heel weinig water, een grote schep suiker en mijn geheim een theelepel koek- en speculaaskruiden! 's Zachtjes laten koken, dan kan er bijna niets misgaan. Dit heb ik laten afkoelen. Toen heb ik de oven voorverwarmd op 180 graden. De aardbeien (125 gr) gewassen en ontdaan van hun kroontjes. Met een mixer of keukenmachine toen 150 g witte basterdsuiker met 150 g boter romig geklopt en daarna 2 Rondeel eieren, 100 gr aardbeien en de helft van het rabarbermengsel toegevoegd en dit geklopt. Als laatste het zelfrijzend bakmeel (150 g) erbij doen en kloppen tot het geheel lekker luchtig is. Als extra, nog een geheim ingredient van mijzelf, heb ik een vanillestokje leeggeschraapt in het mengsel!!

De papieren bakvormpjes vullen met het deegmengsel en dan kunnen ze 20 minuutjes in de oven. Kijk even naar je tijd en warmte van je eigen oven, want ik moet ook altijd mijn oven iets kouder zetten dan een oorspronkelijk recept!!


In de tussentijd maken we de crème voor op de cupcakes. Deze maken we met 150 g boter, 150 g poedersuiker en dit kloppen we weer tot een luchtig mengsel. Daarna doen we de rest van het rabarbermengsel erbij en dit roeren we even door elkaar. De crème kan daarna in een spuitzak en even opstijven in de koelkast.

Als de cakejes gebakken zijn en afgekoeld en de crème gehard, kunnen we met de opmaak van de cakejes beginnen. We spuiten een toefje crème op de cakejes en deze garneren we met gehalveerde aardbeien (50 g). Eet smakelijk!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten