vrijdag 24 juli 2015

Vakantievoorbereidingen deel 2

En dan heb je je reis naar Kaapverdië geboekt, maar dan ben je er nog niet. Ten eerste zul je de reissom moeten voldoen (helaas is dat in alle gevallen zo of je nu ver weg gaat of dichtbij huis blijft ;-)).
Ten tweede heb je in plaats van een identiteitskaart een paspoort nodig. En laten wij nu net op 2 juni voor de kinderen een nieuwe identiteitskaart aangevraagd hebben :-(. Dus ritje gemeentehuis. Ter plekke blijkt daar dat je toestemming moet hebben van je partner om een paspoort voor je kinderen aan te vragen, dus onverrichter zaken terug naar huis met toestemmingsformulier. Volgende dag weer naar het gemeentehuis, nu met ondertekend toestemmingsformulier, kopie paspoort partner, mijn paspoort, de kinderen en hun gloednieuwe identiteitskaart. Kassa weer 102,40 euro lichter!
Ten derde staat je bankpas, dankzij het skimmen, op alleen pinnen in Europa, dus moet je je pas op Wereld zetten. Nu zitten wij bij de Rabobank en ABN Amro, bij ABN Amro kun je dit online regelen, hier zet je de pas ook daadwerkelijk op Wereld en je zet er een begin- en einddatum in. Hiervan krijg je ook nog een schriftelijke bevestiging thuisgestuurd. Bij de Rabobank kun je dit doen via de bankapp, zij willen graag weten welk specifiek werelddeel (in mijn geval dus Afrika) en ook hier zet je een begin- en einddatum in. Dit kun je ten allen tijde zelf weer wijzigen en nakijken in de bankapp.
Ten vierde, je reisverzekering, bij het afsluiten hiervan moet je erop letten dat je een werelddekking kiest. Nu hebben wij een doorlopende en die bleek al op wereld te staan, dus hier geen spannende dingen voor ons.
Ten vijfde, een parkeerplaats op Schiphol regelen of een taxi of iemand die je haalt en wegbrengt. Wij hebben onze parkeerplaats geregeld bij Quick Parking, geen gekke dingen met je sleutel inleveren. Gewoon aankomen rijden, melden bij de intercom en tegen de tijd dat je al je bagage uit de auto hebt, staat er al een busje klaar om je af te zetten op Schiphol. En bij aankomst even een belletje als je je koffers van de band hebt gehaald, je loopt naar buiten en meestal staan ze daar dan alweer op je te wachten, geen centje pijn!
Ten zesde, als je na vijf werkdagen eindelijk de nieuwe paspoorten van je kinderen binnen hebt, kun je de visums aan gaan vragen. Bij Arke worden deze al ingehouden op het totaal van de reissom, maar ze willen toch ook nog dat je een apart formulier op de site invult. Vind ik persoonlijk, een beetje te, in mijn geval moest ik natuurlijk wachten op de paspoorten en kon ik niet meteen na de boeking het formulier invullen, dit is dan ook gauw iets wat je zomaar kunt vergeten of wat er gewoon doorheen glipt. Te meer omdat er ook al 100 euro wordt ingehouden op de reissom, het wordt wel goed gecommuniceerd bij de boeking dat het formulier nog ingevuld moet worden, maar misschien zou een reminder per mail na een week na boeking, mocht het formulier nog niet ingevuld zijn, wel een goede tip zijn.
Dan kun je nog te maken krijgen met inentingen, in ons geval zijn het allemaal vrijwillige inentingen en is het niet echt noodzakelijk, dus doen we dat dan ook maar niet. Vertel over een paar maanden wel hoe ons dat is bevallen ;-).
Het drinkwater mag je ook absoluut niet drinken. Nu gaan wij natuurlijk all inclusive en zijn er flesjes water te verkrijgen bij de receptie, maar mocht je in een appartement gaan of iets dergelijks is het misschien wel wijs om daar even aan te denken. Flessen water inslaan dus tijdens de vakantie!
En dan nog de lange vliegreis, daar zie ik wel tegenop. Ik ben natuurlijk naar Kos geweest, dat is 3,5 uur vliegen met Transavia, als het nog een half uur langer was geweest, was ik echt onwel geworden. Het was warm, benauwd, heet in het vliegtuig niet mooi meer! Nu mogen we dus 8 uur vliegen inclusief stop. En omdat ze de rare regeling hebben dat Kaapverdië onder de Europa en Middellandse Zee vluchten valt, mag je ook geen persoonlijk entertainmentpakket aanvragen en krijg je ook geen maaltijd en geen drinken, maar het is wel 8 uur vliegen!!
Ik neem wel een lege fles mee door de douane en die vul ik wel op Schiphol met water, zodat ik tenminste iets te drinken heb. Ik vind 2,50 euro voor een flesje water erg overdreven en dat vond ik dus ook bij Transavia en toen had ik dus niets, dus misschien wel handig om toch iets te drinken bij je te hebben!!
De landing en het opstijgen doen mij niets, vind ik alleen maar geweldig, het opstijgen dan. Het mooiste gevoel wat er bestaat, maar de rest van het gezin ziet juist daar tegenop, omdat we met een stop dus een extra landing en stijgingsmoment hebben.
Maar voor de rest ben ik er helemaal klaar voor, geloof ik, papieren liggen klaar en uitgeprint. Ben kleingeld aan het sparen voor fooien voor het kamermeisje en contanten voor de excursies van de mannen. En ik probeer nieuwe boeken te winnen om mee te nemen en te lezen voor op het strand of aan het zwembad! Anne is al losgegaan bij de Primark, V&D en C&A dus die is er ook klaar voor!

Ate logo, Cabo Verde!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten