zaterdag 12 augustus 2017

Broodbakken bij AEG met Desem en zo

Het is al even geleden, maar toch wil ik jullie mijn verslag niet onthouden van de broodbakcurcus die wij kregen bij AEG onder leiding van Edwin Klaasen van Desem en zo.



De cursus was erg leerzaam, maar vooral erg gezellig. Edwin is zo'n type die passie heeft voor zijn vak en dit ook heel goed over kan brengen. Je zou bijna je huidige baan opzeggen en zelf ook broodbakker worden ;-).

Ik zou willen dat ik zo vol passie over mijn werk kon vertellen. Mails lezen van studenten die klachten hebben over hun toets etc., nee daar valt weinig met passie over te vertellen. Daarom word ik altijd heel blij als ik weer ergens heen mag, waar iemand is die vol overgave alles kan vertellen over zijn vak. En wie houdt er nou niet van lekker klooien met je handen in het deeg, heerlijk!

We begonnen met de Woeste Knoest. Een stevige bol brood die er erg woest uitziet door de krak in het deeg aan de bovenkant, mits je het goed doet en dat is nog weleens de vraag bij mij ;-), maar als je maar lol hebt toch....

De tip die we mee kregen van Edwin en die zeer belangrijk is bij het brood bakken, zo niet cruciaal, en die ik jullie graag ook mee wil geven is, let op de temperatuur van je deeg!!


In de AEG keukenmachine.





Ik was samen met mijn eigen Edwin, dus het resultaat mocht er wezen, al zeg ik het zelf.


Toen was het tijd voor de oven van AEG natuurlijk.




Uiteindelijk is dit onze Woeste Knoest geworden, helaas zonder grote krak bovenop, maar zeker niet minder lekker:


Hierna was het tijd voor de brioche in kleine bolletjes. Deze zijn ook zo lekker!!


Na enige aanwijzingen van de chef, omdat mijn bolletjes niet echt bolletjes waren ;-), mochten ze na herbehandeling toch de oven in.



Zie hier ons eindresultaat, dat ziet er heerlijk toch!


Als laatste begonnen we aan het feestbrood. Dit deeg was al kant en klaar en hoefde alleen nog gevuld te worden met heerlijke amarenekersen en amandelspijs met een vleugje banketbakkersroom. En gegarneerd met geschaafde amandelen.


En dit is het eindresultaat. Je mag dit geen brood meer noemen, dit is gewoon lekker!!



We hebben heerlijk gegeten van al het lekkers dat we gemaakt hebben. We hebben genoten van alle passie in de verhalen en zouden nog veel meer verhalen aan kunnen meer, maar helaas was de workshop alweer ten einde.


Om nu zelf thuis ook al het lekkers na te kunnen maken hebben we meteen het boek van Edwin maar meegenomen. Zonder de levendige passieverhalen, alhoewel er ook wel een aantal verhalen in het boek staan, maar zeker met duidelijke uitleg, prachtige foto's en heerlijke recepten!


Wij bakken inmiddels geweldig, jullie ook??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten