woensdag 27 november 2013

La Place vers en nog eens vers!

Gisteren mocht ik een dagje meedraaien op de kookschool van La Place, daar waar al het lekkers verzonnen, bedacht, getest, geproefd en uiteindelijk goedgekeurd wordt. Als er daar ooit een opening komt, ben ik de eerste die mij aanmeld!
Ik moest mij om 9 uur melden bij de personeelsingang van de V&D in Utrecht en daarna naar de vijfde verdieping naar La Place! Nadat ik hartelijk welkom geheten was, gingen we eerst een bak koffie doen in het restaurant. Ook wel apart, iedereen druk in de weer de schappen aan het vullen, hard aan het werk om alles op tijd klaar te hebben staan voor als om 9.30 uur het restaurant opent! Daarna was het tijd om bij de les te voegen, de les wordt gegeven aan medewerkers en managers van La Place, zodat ze weten hoe de producten te bereiden en deze les was het merendeel gericht op de taarten speciaal voor Kerst, als geheugensteuntje om te zien hoe alles ook al weer ging en werkte.
We begonnen met het afbakken van de wienertaartbodems, die worden voor veel taartjes gebruikt!


 En daarna de bodems maken voor de appeltaart, de cheesecake etc. Daar hebben we natuurlijk bloem voor nodig!
En uiteindelijk zou het zo iets moeten worden ;-).

 En we gingen ook nog een Limoncellotaart maken met natuurlijk verse citroenen en limoenen!

 We zijn de hele dag bezig geweest met z'n allen en hebben een hoop taarten gemaakt, kijk maar eens:


 En deze kreeg ik als dank mee naar huis! Nu ben ik zelf niet zo'n chocoladetaarteter, maar mijn dochter des te meer, dus was het groot feest toen ik thuiskwam ;-).:


 Uiteindelijk was dit het totaal van ons 13 personen:

Maar alles en dan ook alles is vers, kijk dan eens naar deze geweldige aardbeien:
Heb je ze ooit lekkerder gezien???
Wat ik dus niet wist is dat al deze bovenstaande taarten per vestiging vers voor ons worden bereid! Ik dacht die worden ergens centraal gemaakt en worden dan 's nachts of 's ochtends vroeg gelost bij elke La Place. Dus dat meisje of jongen die jouw bakje koffie tapt heeft dus 's ochtends voor openingstijd ook die taart staan maken die je lekker bij je koffie neemt! Ik heb daar nog nooit bij stilgestaan. Als ik honger of dorst heb of lekkere trek ga ik een La Place binnen, bestel een Italiaanse koffie (koffie met slagroom), die is zoooo lekker. Heb 'm thuis weleens proberen te maken zelfs met koffiebonen van la Place, maar toch zo lekker als daar krijg ik hem thuis niet! Ik neem altijd de appelnotentaart (beste uit de test bij Kassa!), want bij het zien van dit plaatje, loopt toch het water je in de mond:
Wij hebben hier ook een La Place, een kleintje in Alphen aan den Rijn. Ze hebben hier alleen broodjes, koffie, gebak en gelukkig ook ontbijt! Ken je het ontbijt al van La Place, nee? Nou voor 2,95 euro (met coupon 2,50 euro!!) krijg je een koffie of cappuccino, een jus d'orange en daarnaast mag je zelf nog 5 items uitkiezen van het ontbijtbuffet bestaande uit verschillende broodjes, gekookt eitje, gebakken eitje, zalm, roomkaas, ham, kaas of zoet beleg etc. Het varieert nogal per vestiging wat je waar kunt krijgen, maar goed en lekker is het altijd! Vroeger ging ik altijd naar de Hema voor 1 euro, een koffie met baguette gebakken ei met bacon, ijskoud. Nou dan betaal ik toch liever 2,95 euro voor iets wat ik zelf uit mag kiezen en waarvan ik zeker weet dat het vers is!! Maar in Alphen dus ook ontbijt, dan kom ik daar en meestal staan de broodjes, sappen en taarten mij al aan te lachen, maar ontbijt is ver te zoeken en dan denk ik weleens, jemig hadden jullie dat nou niet even klaar kunnen zetten of zo! Maar nu gisteren met die kookschool, als ik dan hoor dat al het personeel daar 's ochtends al druk aan het taarten maken is en die gewoon zelf maken 's ochtends (de bodems worden meestal 's avonds gemaakt en de cheesecake en kwarktaart ook, want die moeten heel lang koelen. Na de hele nacht in de koeling moeten die wel 's ochtends opgemaakt worden!). Maar al die taarten staan die meiden en jongens dus gewoon zelf te bakken en af te maken petje af! En de sappen idem dito, alle sappen en smoothies worden de hele dag door vers gemaakt en geperst en de broodjes ook natuurlijk, maar dat wist je waarschijnlijk al! Ze werken bij La Place alleen maar met verse ingrediƫnten en dat proef en zie je ook!! Nu zal ik nooit meer denken (en ik hoop jullie ook niet) als ik bij de La Place sta en er ligt iets niet, had dat er niet gewoon even kunnen liggen, nee diep respect voor alle medewerkers bij La Place, want wat moeten zij een hoop doen 's ochtends vroeg al. Als dan het restaurant open gaat en alles ziet er op en top uit, mooi aangekleed en alles, bedenk dan dat het er niet zo uit zag toen de medewerkers aankwamen en zij dat dus allemaal die ochtend, en elke ochtend opnieuw hebben gedaan en gemaakt! Bedankt voor het kijkje in jullie keuken, ik heb een hoop geleerd en daarbij zeker nog meer respect gekregen voor alle medewerkers van La Place! Je kunt zelf ook deze heerlijke taarten bestellen en eten met Kerst via http://www.laplace.nl/content/catering. Niet alleen de taarten zijn hier te krijgen, maar ook heerlijke kerstgerechten voor als je zelf geen zin, tijd of inspiratie hebt!! Ze hebben nu zelfs een actie waarbij je een gratis diner voor 6 personen kunt winnen met ober, dat lijkt mij nou ook helemaal te gek. Niet telkens van tafel hoeven om weer een tijd in de keuken te gaan staan, maar gewoon iemand hebben die het bij je aan tafel komt brengen! Dit is de link enne allemaal veel succes!! Link: http://kerstmetbutler.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten