woensdag 11 november 2015

Nationale boomplantdag

Zaterdag mochten wij onze eigen boom gaan planten in een nieuw bos dat aangelegd wordt door Natuurmonumenten bij Haarzuilens, Parkbos de Haar!

We hadden deze boom gekregen van Landal ter ere van ons 21 jarig samenzijn! Ik vind het sowieso al een hele goede actie van Landal, dat zij zoveel bomen gekocht hebben bij deze actie. Prachtig om te zien dat zo'n grote organisatie ook begaan is met de natuur en natuurbehoud!! Complimenten Landal Greenparks!!

Wij kwamen aan op het terrein waar we gebracht waren met een pendelbus. Alles was zeer goed aangegeven en de pendelbus reed af en aan, dus wachten hoefde je niet al te lang. Ter plekke mochten we nog een boom uit kiezen, we hadden de keuze uit verschillende lindes, zomereik, beukhaag, kersenstruik en nog wat andere struiken. Wij gingen voor de zomereik, omdat we hopen dat die heel groot en sterk gaat worden.

Het boompje wat we uiteindelijk mee kregen, was heel erg klein en dun en leek in de verste verte niet op de grote eik wat ie uiteindelijk zou moeten gaan worden. Ik vond het zelfs een beetje zielig om hem daar zo helemaal alleen in de harde wind achter te moeten laten!


We werden naar een veld gestuurd waar onze eik verwacht werd. Dit is het veld met het roofvogelhuisje, dus supergaaf veld, wie weet hebben we, als we onze boom bezoeken, geluk en is het huisje ook bezet!!

Hier mochten we zelf een gat in de grond kiezen, we hebben onze boom vlakbij het water gezet en aan de buitenste rand, zodat we hem goed weer terug kunnen vinden! Het bos wordt pas openbaar volgend voorjaar, kan niet wachten tot die tijd. Wil zo graag zien hoe onze boom daar staat en groeit en of het goed gaat (misschien staat hij al wel niet meer, na die stormen van de afgelopen dagen).

Bij de boom kregen we ook een heel mooi naamplaatje en daar hebben we natuurlijk heel dankbaar gebruik van gemaakt!


 Nadat we vonden dat onze boom in onze ogen goed stond, zijn we nog even langs het kasteel gegaan, want het bos ligt naast kasteel Haarzuilens en als je er dan toch bent, kun je die twee heel mooi combineren!

Hier hebben we heerlijk gewandeld door de kasteeltuinen (4 euro entree p.p.). Het kasteel zijn we niet binnengegaan, (kost 10 euro extra p.p. volgens mij).

Hieronder een paar plaatjes geschoten ter plekke:




Ik vind dit een geweldig initiatief van Natuurmonumenten en wij hopen nog vaak te komen in Parkbos de Haar. Wat mij persoonlijk opviel zaterdag dat er ook zoveel mensen waren die een boom kwamen planten, echt heel veel mensen zijn begaan met de natuur en dat vind ik wel een prettige gedachte. Bomen en bos, natuur in het algemeen kun je nooit teveel hebben en er wordt altijd al zoveel weggehaald om maar weer te bouwen, dat ik heel erg blij ben met dit initiatief!!

Ik ben een geweldige ervaring rijker met een hele vieze broek en vieze laarzen, maar van mij mogen dit soort evenementen veel vaker georganiseerd worden!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten